Ve čtvrtek 28. listopadu 2024 byla na slavnostním galavečeru soutěže Internet Effectiveness Awards udělena prestižní ocenění za využití inovativních digitálních řešení. Skupina Etnetera Group si odnesla hned dvě první místa – v kategoriích Využití umělé inteligence a Energetika a průmyslové firmy. Oceněným produktem byl Direct Quality Feedback (DQF) ze Škoda Auto, vyvinutý námi ve spolupráci s kolegy z Etnetera Activate.
Co je vlastně Direct Quality Feedback?
Projekt Direct Quality Feedback (DQF) přinesl revoluci do procesů identifikace a řešení chyb ve výrobním procesu společnosti Škoda Auto. Ve výrobním závodě v Kvasinách bylo cílem zrychlit zpětnou vazbu při odhalování chyb na výrobní lince. DQF díky nasazení umělé inteligence významně zrychlilo a zpřesnilo identifikaci závad, což nejen šetří čas pracovníků, ale také eliminuje opakování stejných chyb.
Jaké jsou klíčové přínosy DQF:
- Úspora času: Rychlejší identifikace a řešení závad.
- Eliminace chyb: Snížení rizika opakování stejných chyb.
- Zlepšení komunikace: Efektivnější školení a spolupráce pracovníků.
- Zvýšení efektivity výroby: Úspora času a snížení zátěže mistrů směn.
Výsledky mluví samy za sebe – aplikace dokáže odhalit a přiřadit více než 85 % závad konkrétní operaci a místu vzniku. “Dohledávání vzniku závad bylo pro nás velice komplikované a nyní je to otázka několika minut. Návratnost investice dokonce překročila 230 %. S řešením jsme nadmíru spokojeni, ceníme si hlavně přehledného uživatelského prostředí, ale i stability a rychlosti s jakou IT řešení pracuje. Řešení výrazně zjednodušilo proces hledání příčin závad a ušetřilo spoustu času.
Obzvláště oceňuji profesionální přístup Green:Code a Etnetera Activate týmu - jako IT dodavatelé byli vždy připraveni pomoci a vzít v potaz návrhy na zlepšení. Výsledek naší společné práce je inovativní a spolehlivý systém. Důkazem velkého zájmu v našich provozech o toto řešení je právě probíhající nasazování systému na hale M13 v Mladé Boleslavi,” uvedl Josef Pilný, koordinátor montážní linky za společnost Škoda Auto.
Výzvy a inovace při vývoji
“Jedním z klíčových problémů při návrhu řešení byla potřeba vysoké přesnosti přiřazení závad k výrobním operacím. Standardní předtrénované modely umělé inteligence nedokázaly splnit požadavky na doménovou znalost a přesnost,” říká Václav Peterka ze společnosti Etnetera Group.
Bylo tedy zvoleno vícestupňové řešení:
- Předzpracování dat: Práce se znalostmi specifickými pro doménu, čištění dat, lemmatizace, tvorba korpusu.
- Statistické NLP metody: tf-idf, trénování embedding a klasifikačního modelu pomocí neuronových sítí.
- Technologie: Byly nasazeny technologie jako TensorFlow, Scikit-Learn, Pandas a PostgreSQL a celý projekt běží na platformě OpenShift.
Green:Code a Etnetera Activate po celou dobu plnily všechny klíčové IT standardy potřebné pro správnou implementaci řešení v prostředí Škoda Auto. Vývoj probíhal ve fázích, od experimentů přes trénink modelů až po integraci řešení do výrobních procesů Škoda Auto v Kvasinách.
“Klíčovými předpoklady pro úspěšné nasazení řešení byly digitalizace většiny výrobních systémů, propojení databází a identifikace více než 12 000 000 možných příčin závad a jejich kombinací. Cílem je navíc přenést výsledné řešení do dalších provozů,” uvedl Václav Bittner, coCEO společnosti Green Code.
Ocenění jako závazek k dalším inovacím
“Etnetera Group vidí ocenění jako potvrzení své pozice na poli technologických inovací a zároveň jako výzvu k dalšímu zlepšování procesů nejen v průmyslové výrobě.” říká Václav Peterka, Etnetera Group.