Společný projekt s Škoda Auto a.s. získal dvě prestižní ocenění.

Tereza Kopecká
Marketing Manager

Ve čtvrtek 28. listopadu 2024 byla na slavnostním galavečeru soutěže Internet Effectiveness Awards udělena prestižní ocenění za využití inovativních digitálních řešení. Skupina Etnetera Group si odnesla hned dvě první místa – v kategoriích Využití umělé inteligence a Energetika a průmyslové firmy. Oceněným produktem byl Direct Quality Feedback (DQF) ze Škoda Auto, vyvinutý námi ve spolupráci s kolegy z Etnetera Activate.

Co je vlastně Direct Quality Feedback?

Projekt Direct Quality Feedback (DQF) přinesl revoluci do procesů identifikace a řešení chyb ve výrobním procesu společnosti Škoda Auto. Ve výrobním závodě v Kvasinách bylo cílem zrychlit zpětnou vazbu při odhalování chyb na výrobní lince. DQF díky nasazení umělé inteligence významně zrychlilo a zpřesnilo identifikaci závad, což nejen šetří čas pracovníků, ale také eliminuje opakování stejných chyb.

Jaké jsou klíčové přínosy DQF:

  • Úspora času: Rychlejší identifikace a řešení závad.
  • Eliminace chyb: Snížení rizika opakování stejných chyb.
  • Zlepšení komunikace: Efektivnější školení a spolupráce pracovníků.
  • Zvýšení efektivity výroby: Úspora času a snížení zátěže mistrů směn.

Výsledky mluví samy za sebe – aplikace dokáže odhalit a přiřadit více než 85 % závad konkrétní operaci a místu vzniku. “Dohledávání vzniku závad bylo pro nás velice komplikované a nyní je to otázka několika minut. Návratnost investice dokonce překročila 230 %. S řešením jsme nadmíru spokojeni, ceníme si hlavně přehledného uživatelského prostředí, ale i stability a rychlosti s jakou IT řešení pracuje. Řešení výrazně zjednodušilo proces hledání příčin závad a ušetřilo spoustu času.
Obzvláště oceňuji profesionální přístup Green:Code a Etnetera Activate týmu - jako IT dodavatelé byli vždy připraveni pomoci a vzít v potaz návrhy na zlepšení. Výsledek naší společné práce je inovativní a spolehlivý systém. Důkazem velkého zájmu v našich provozech o toto řešení je právě probíhající nasazování systému na hale M13 v Mladé Boleslavi,”
uvedl Josef Pilný, koordinátor montážní linky za společnost Škoda Auto.

Výzvy a inovace při vývoji

“Jedním z klíčových problémů při návrhu řešení byla potřeba vysoké přesnosti přiřazení závad k výrobním operacím. Standardní předtrénované modely umělé inteligence nedokázaly splnit požadavky na doménovou znalost a přesnost,” říká Václav Peterka ze společnosti Etnetera Group.

Bylo tedy zvoleno vícestupňové řešení:

  • Předzpracování dat: Práce se znalostmi specifickými pro doménu, čištění dat, lemmatizace, tvorba korpusu.
  • Statistické NLP metody: tf-idf, trénování embedding a klasifikačního modelu pomocí neuronových sítí.
  • Technologie: Byly nasazeny technologie jako TensorFlow, Scikit-Learn, Pandas a PostgreSQL a celý projekt běží na platformě OpenShift.

Green:Code a Etnetera Activate po celou dobu plnily všechny klíčové IT standardy potřebné pro správnou implementaci řešení v prostředí Škoda Auto. Vývoj probíhal ve fázích, od experimentů přes trénink modelů až po integraci řešení do výrobních procesů Škoda Auto v Kvasinách.

“Klíčovými předpoklady pro úspěšné nasazení řešení byly digitalizace většiny výrobních systémů, propojení databází a identifikace více než 12 000 000 možných příčin závad a jejich kombinací. Cílem je navíc přenést výsledné řešení do dalších provozů,” uvedl Václav Bittner, coCEO společnosti Green Code.

Ocenění jako závazek k dalším inovacím

“Etnetera Group vidí ocenění jako potvrzení své pozice na poli technologických inovací a zároveň jako výzvu k dalšímu zlepšování procesů nejen v průmyslové výrobě.” říká Václav Peterka, Etnetera Group.


Převzetí cen